Asbjørn

Fire uker med sol og varme rundt juleferien.

Kjøpte inn ny komfyr, en Bosch med keramisk topp, alt elektrisk.

Byttet også ut cisterne på toalettet nede, den gamle var lekk. Innhentet anbud på terrasse på baksiden av huset, men dette må følges opp.

Gro G.

Fin temp og stabilt vær midt i november. Naboen Carlos har satt opp parabol på sitt tak og fjernet flere av vanntankene, slik at utsikten fra vår terrasse nå er bedre. Appelsintreet er beskåret radikalt og man kan visstnok ikke regne med appelsinhøst de neste to årene.

Uteterrasse ved tørkestativet er en meget god ide - håper den kan realiseres i denne sesongen.

En nyinnkjøpt bok ( 2010) med meget god oversikt over turer i fjellet på Gran Canaria og mye nyttig stoff ligger nå til bruk for alle.

Veien gjennom fjellet nede i Mogan virker lovende!

Synnøve i Casa Jensen var der i hele november og skal tilbake i januar 2012. Hun er glad for å se på norske aviser før de kastes!Maurene på kjøkkenet er veldig flittige - Nippon hjemmefra kan kanskje hjelpe?

Gasseksplosjon til hotell Cordial ble utførlig omtalt i lokalavisene og førte til endel oppstyr i Puerto Mogán en formiddag.

Maja

To deilige uker med vanlig Mogan-liv og en tredagers tur til Tenerife. Teide lokket!

Vi tok båt fra Agaete til Santa Cruz, 1 1/2 t. og kjørte til Puerta de la Cruz, en by på andre siden av øya.

Andre dagen kjørte vi til Teide og tok kabelbanen opp til ca 3500 m høyde. Banen var stødig og trygg:) Flott opplevelse! Vi gikk ikke til toppen, da må det skaffes en spesiell tillatelse som fåes i St Cruz. Vi kjørte så rundt hele Teide. Landskapet var helt goldt og svært fascinerende på fjellplatået, - frodig og grønt nærmere kysten.

Vi bestilte turen gjennom et reisebyrå i Puerto Rico. Det lønte seg, både hotell og ferge over ble billigere.

Vi hadde litt problemer med badet oppe, men det ordnet seg. El-plata på komfyren virker ikke og stekeovnen varmer svært godt - skal bli fint med en utskifting.

Hilsen Vibeke, Anne, Øyvind (siste uka) og Maja

Bengt

Vi har hatt et fantastisk flott opphold i Casa Noruega i samlet 6 uker. Huset, beliggenheten, folk, Pueblo og Puerto Mogan har tilfredsstilt alle våre behov for ferie og sløvt liv. Vi har ikke reist noe rundt - bare kost i huset, på stranden og på ulike restauranter. Et fantastisk sted som vi mer enn gjerne kommer tilbake til.

Tusen takk for oss!

Mvh Emma, Jenny, Elisabeth og Bengt

Sol og Carl Ivar

Veldig trivelig å komme tilbake til dette deilige stedet. Vi har hatt en flott uke med kjølige netter og varme dager. Noen dager har tåken ligget litt utover morgenen, men fra tolv-tiden (noen dager tidligere) har solen vært der for fullt!

Morgenene har vært ganske late, med lesing og avslapping på terassen. På kveldstid har vi sett filmer, b,.a. "High noon", "Underet i Milano", episoder fra "Berlin, Aleksanderplatz", etc.På dagtid fartet vi en del med vår innleide bil. Hovedturen tok vi på søndag, dagen etter ankomst. Vi dro via San Nicolas til Agaete der vi tok innover i landet. Videre om Artenara til Ayacata, og derfra til sjøene ovenfor Mogan - og ned til Mogan. Mange som har vært der vil vite hva slags utrolig reise dette er gjennom en overveldende, vill og vakker natur!

Vi har nytt denne uken fullt, og vil nok kommetil å melde oss igjen.

Asbjørn, Gro H., Irene, Fredrik, Jorun og Tian

Kinoklubben hadde vellykket opphold med filmvisning i hagen de fleste dager.

Vi gjorde også en del nytte for fellesskapet: Stor handletur til Ikea med innkjøp av puter, pledd, kjøkkengeråd, skjøteledninger mm.

Bestilte også mann til å beskjære appelsintre og palme i bakhage, samt maling av alt treverk. Arbeidene blir utført i mai.

Vi mistet strømmen en dag, en elektriker kom og fant en død gekko inne i strømboksen(!).

Det ble tomt for gass, og vi fant en tom beholder inne i garasjen. NB: Viktig at tomme kolber byttes med fulle på bensinstasjonen.

Haldis og Jon

Vi har for første gang vært i Mogan i hele 14 dager, fra 19. mars til 2. april, den første uken sammen med Oddbjørg Skjær Ulvik og Helge Rønnestad. Været var utrolig stabilt, sol hver dag og mellom 20 og 25 grader om dagen. Nettene kjølige, ned mot 15 grader. Vi gikk 6 turer i løpet av perioden. Utflukten til Tejeda, hvor vi overnattet, har kanskje nyhetens interesse. Vi kjørte opp fra bunnen av Mogandalen, hvor veien nå er utbedret med ny asfalt og veigjerde. Etter lunsj i Ayacata gikk vi en liten tur opp mot Roque Bentayga, som er en kjempestor klippe, ikke langt fra Tejeda. Vi tok inn på hotell Tejeda, som har alle rettigheter og nydelig utsikt over dalen fra hotellrommet. Dette er det mest autentiske vi har kommet over i løpet av våre mange år på øya. En "Western Saloon" i lysegrønt, med bord og bar, besøkt av byens dagdrivergjeng, i seniorutgave. En vertinne som leser store romaner for seg selv og nøder gjengen med sterke saker og som tiner opp ved vår begeistring for stedet. Her har alt stått stille i tiår etter tiår.

Dagen etter dro vi over til Artenara, øyas høyestliggende bysamfunn. Her er en utmerket turistinformasjon i tidligere huleboliger med et lite museum. Hele egnen er full av hus som delvis er gravd inn i terrenget, men hvor bygningene er utvidet i forkant. Vi fikk et instruktivt lite hefte med forslag til turer på merkete stier. Vi valgte tur 4 som gikk i sløyfe og var beregnet til tre timer. Turen gikk i pinjeskog og i åpent kulturlandskap, gjennom to landsbyer. Tilbake til bilden, deretter på dårlig, svingete vei i stupbratt terreng til Aldea og så hjem.

Veien ned mot Playa de Veneguera er under utbedring og vil antakelig bli fullt kjørbar i løpet av sommeren. Ikke noe sand på stranden, dessverre, og heller ikke på Güi-Güi-stranden.

Gro G.

10 dager med vekslende vær og litt kjøligere enn forventet, men grei sjøtemp. Snøen la seg et døgn i fjellene og stoppet trafikken med 10 cm hvitt dekke på veiene. Det har ikke vært slik på 40 år iflg. lokalavisene. God service og mat på Acaymo. Mye trafikk og folk i Mogan - ofte vanskelig å få satt fra seg bilen. Lydanlegget som vi anskaffet i høst var ødelagt, antakelig pga brukerfeil, men vi har nå heldigvis fått byttet til nytt på Elkjøp pga garantien. Asbjørn tar med det nye anlegget ned i april. Låste meg ute en gang ved at døren blåste igjen - pass på å ha nøkkelen på utsiden! Fikk låne ekstranøkkel hos Milagrosa.

Fin ferie på et godt sted!

Eva

Deilig uke. Perfekt vær for soling og bading, Acaymo på sitt beste. Kaffetrakteren mangler kanne, prøvde å få tak i en ny uten hell. Flott at det elektriske anlegget er iorden - og at alle lyspærene virker! Alltid fint å være i Mogan.